Toutes les versions de cet article :
[English][français]
Everyone was expecting a battle between Besson and Cammas. In the end, Morgan Lagravière took the Champion’s title of the 7th edition of the St-Barth Cata Cup with a near-perfect journey. The Marché U day ended with a friendly race to Public.
Consistency paid off for the one who will be leading the Safran sailing team at the next Vendée Globe. The Champion of France of the Course au Large en Solitaire 2012 really enjoyed himself on board his F18 with partner and friend Arnaud Jarlegan. « It was tight up until the last race and it’s even more fun to win an event when you need to battle until the very end. Once again, Arnaud and I had a lot of fun since we are buddies before being teammates. When you enjoy yourself while doing something you love, it’s double the fun » , explainedMorgan.
By winning, the Lagravière-Jarlegan duo took the title from Cammas and Vandame, champions of the last edition. « It was very close, and the closest it is, the happier we are in the end. The last time I raced against Franck in a raid, I had the chance to beat him so it’s somewhat of a revenge » , said the one who spent most of the year working on his monohull.
In a stunning weekend comeback, the France SailGP Team claimed their first event win of the 2025 Season – bouncing back from near-disaster in practice to beat the BONDS Flying Roos and Emirates GBR in an action-packed winner-takes-all Final.
Julien Firmenich’s Ylliam 17 claimed victory this weekend at the opening event of the 2025 TF35 season in Nyon, marking their first-ever regatta win since joining the fleet in 2023. Sailing alongside Firmenich were tactician Guillaume Rol and crew members Ed Powys, Stewart Dodson, Matthieu Ravussin, and Nelson Mettraux.
The 2024 TF35 season came to a quiet close at the Société Nautique de Genève, as calm conditions on Lake Geneva persisted for a second consecutive day, preventing any further racing.
Ruggero Tita and Caterina Banti retained their Olympic title in the Mixed Multihull with a dazzling display in Marseille. The Italian crew picked up the gold medal in Tokyo and looked set to replicate that feat in France, winning half the races that took place in the Opening Series. Heading into the Medal Race, Tita and Banti had at least a (…)
With only two races sailed due to light winds on the final day of the TF35 Malcesine Cup 1, Realteam Sailing, skippered by Jérôme Clerc, who have clinched the victory at every event of the 2023 season, claim the annual TF35 Trophy with one event remaining.
Four days of racing at the GC32 Lagos Cup came to a conclusion today on Portugal’s Algarve coast with a run-away victory for the Nicolai Sehested-skippered Team Rockwool Racing. Out of 15 races sailed, the Danish SailGP crew won a phenomenal ten, including an opening day of five races when they were unbeaten. In fact Thursday was the only one (…)
Grant Dalton doit maudire la rafale de 45 nœuds qui a couché Amer Sports One la veille de son arrivée à Sydney. Projeté à l’intérieur du bateau dans une chute magistrale, alors qu’il était entrain de cuisiner (fait exceptionnel), Dalton souffre de deux côtes cassées ainsi que de plusieurs fractures aux vertèbres qui pourraient l’empêcher de (…)
Les régates au couteau dans la rivière de la Trinité Sur Mer en 2001 lors du XIIe Trophée des Champions. Photo : Ch.Guigueno
Cela faisait plus de deux ans qu’Yvan Griboval, ancien journaliste, organisateur du Trophée Clairefontaine des Champions, tentait de développer son idée de régate vers un circuit professionnel. Lors du salon nautique de Paris, il a présenté le programme et le budget d’un circuit qui tient à la fois des circuits Tornado ou Formule 40 et bien-sûr (…)
Après le règne des Américains et l’actuelle domination des navigateurs de l’hémisphère Sud, on pouvait imaginer que le retour de l’aiguière d’argent en Europe se ferait par le succès d’un pays latin. Les Italiens n’ont-ils pas réussi les meilleures performances en remportant la Louis Vuitton Cup et se qualifiant pour l’America’s Cup en 1992 et (…)
Pierre Rolland, architecte du Pogo et de nombreux prototypes 650, répond à son tour, par mail, sur la question des mâts en carbone. Il répond aussi sur les bout-dehors dont il est plus probable que la commission de jauge autorise cette modification chez les Séries.
Lors de l’assemblée générale de la Classe Mini qui s’est tenue samedi dernier, les membres de la classe (les coureurs) ont choisi de voter sur la possibilité d’autoriser les mâts en carbone en mini. Ils ont voté majoritairement en faveur de ce changement éventuel. Mais cela n’implique pas encore de modification dans la jauge. Le débat est (…)
Yannick Bestaven au départ de la Transat 650 2001. Photo : Ch.Guigueno
La Classe Mini a présenté lors du salon nautique une liste de courses auxquelles pourront participer les 650 en 2002. A ce programme s’ajoute des épreuves ouvertes à différentes catégories de voiliers dont les minis.
Yves Le Blévec wears SailSafety’s helmet. Photo : Ch.Guigueno
2001 was the year of the first edition of the Trophée SeaSailSurf.com des Minis, a ranking by points over the year for the skippers of Open 650 mini yachts. This Saturday took place on the Amiot place at the Paris Boat Show the price giving.
Yves Le Blévec essaye le casque SailSafety. Photo : Ch.Guigueno
2001 était la première édition du Trophée SeaSailSurf.com des Minis, un classement sur l’année des épreuves auxquelles ont participé les voiliers de la jauge 650. Ce matin à 11h00, s’est tenue sur le stand Amiot au salon nautique la remise des prix.
L’organisateur de The Race face au détenteur du Trophée Jules Verne ! Un match exceptionnel se prépare donc entre Peyron et De Kersauson. Si les deux hommes parviennent à s’entendre pour prendre le départ en même temps de leurs tours du monde, le duel sera impitoyable.
Sunset Beach, Hawaii (Thursday, December 6) CJ Hobgood (USA) today clinched the 2001 ASP World Championship (WCT) crown on the sand at Sunset Beach. Despite being eliminated during round two this morning, all eight (8) other world title contenders also failed to advance through the day’s competition carnage, creating an unbeatable advantage for (…)