Toutes les versions de cet article :
[English][français]
Extreme Sailing Series™ organisers OC Sport, alongside Land Rover, one of two Series Main Partners, have today confirmed details of their most ambitious Series to date at the London Boat Show. The award-winning and ‘ISAF Special Event’ world tour will celebrate its eighth year on the international sailing calendar with eight iconic Host Venues spanning three continents, over eleven months and nine elite level teams representing seven nations, who will compete to win the coveted Extreme Sailing Series trophy.
Executive Chairman of OC Sport, Mark Turner, commented : “2014 is the eighth year of this the original Stadium Racing circuit, and significantly our fourth as a world tour. We’ve added two commercially important markets for our stakeholders, and retained six existing venues as well as all the teams from 2013 – we continue on an upward curve with this event which is delivering elite level top class sporting action, as well as strong commercial return on investment for all its stakeholders. That combination remains number one priority for us with this event.”
In a stunning weekend comeback, the France SailGP Team claimed their first event win of the 2025 Season – bouncing back from near-disaster in practice to beat the BONDS Flying Roos and Emirates GBR in an action-packed winner-takes-all Final.
Julien Firmenich’s Ylliam 17 claimed victory this weekend at the opening event of the 2025 TF35 season in Nyon, marking their first-ever regatta win since joining the fleet in 2023. Sailing alongside Firmenich were tactician Guillaume Rol and crew members Ed Powys, Stewart Dodson, Matthieu Ravussin, and Nelson Mettraux.
The 2024 TF35 season came to a quiet close at the Société Nautique de Genève, as calm conditions on Lake Geneva persisted for a second consecutive day, preventing any further racing.
Ruggero Tita and Caterina Banti retained their Olympic title in the Mixed Multihull with a dazzling display in Marseille. The Italian crew picked up the gold medal in Tokyo and looked set to replicate that feat in France, winning half the races that took place in the Opening Series. Heading into the Medal Race, Tita and Banti had at least a (…)
With only two races sailed due to light winds on the final day of the TF35 Malcesine Cup 1, Realteam Sailing, skippered by Jérôme Clerc, who have clinched the victory at every event of the 2023 season, claim the annual TF35 Trophy with one event remaining.
Four days of racing at the GC32 Lagos Cup came to a conclusion today on Portugal’s Algarve coast with a run-away victory for the Nicolai Sehested-skippered Team Rockwool Racing. Out of 15 races sailed, the Danish SailGP crew won a phenomenal ten, including an opening day of five races when they were unbeaten. In fact Thursday was the only one (…)
There are warnings of gales in the Plymouth and Biscay area, which indicate that the eight strong fleet racing in the penultimate leg of the Volvo Ocean Race, which started at 5pm local time today from La Rochelle, France, could encounter heavy sailing conditions as they approach Ushant on the northwest tip of the Brittany coast tomorrow morning.
Après une journée entière de véritable match racing entre Sill Plein Fruit et Bobst Group-Armor Lux, Bernard Stamm a fini par déjouer la surveillance de Roland Jourdain. Les deux équipages n’ont jamais été séparés de plus d’un mille aujourd’hui et se sont livrés à une véritable bataille navale. Jusque là irréductibles, les hommes de Roland (…)
Comme prévu, le danger est venu de l’arrière. Au classement général de 5 heures ce matin, Sill Plein Fruit tient toujours la pôle position mais Bobst Group-Armor Lux croise dans son tableau arrière à…0,3 mille soit 550 mètres. La grosse surprise vient également du retour de Temenos dans le Top 3 qui, hier même heure, pointait à plus de 80 (…)
Si la météo a joué la carte de l’incertitude entre Lanzarote et Gibraltar, ce n’était que pour mieux préparer les six équipages à ce qui les attend de l’autre côté du détroit. La zone tampon entre Tanger (Maroc) et Tarifa (Espagne), à l’entrée du détroit, s’est soldée par un regroupement de la flotte. Sill Plein Fruit, toujours en tête, a vu (…)
Arrivée de Team Tyco à La Rochelle. Photo : Rick Tomlinson.
A 24h du départ, la fièvre monte sur les pontons de La Rochelle, où la Volvo Ocean Race passe ses 24 dernières heures d’escale. La météo s’était à nouveau levée du pied gauche ce matin et un fort vent de sud-ouest, 5 Beaufort soufflait sur le Village Course qui séchait avec difficulté des averses de la nuit. Heureusement, le vent est tombé dans (…)
La nuit a été bonne et a regonflé le moral à nombre de marins. Pourquoi ? Parce qu’enfin ils ont pu faire route directe et ouvrir un tant soit peu les voiles. Le près serré a tutoyé le près bon plein et l’entrée du Détroit de Gibraltar, soit Tarifa, est à moins de 47 milles devant l’étrave de Sill Plein Fruit qui pointe toujours en tête de la (…)
A force de tirer des bords, les concurrents se rapprochent de l’Italie, mais la distance jusqu’à l’arrivée s’étire ! En clair, si Santa Margherita est encore à 1000 milles derrière l’horizon, les six monocoques pourraient bien parcourir entre 1300 et 1500 milles à cause d’une route sinusoïdale.
Suite à l’incident survenu entre un zodiac de Greenpeace et FRA 69, le nouveau Class America jaune fluorescent du Défi Français, les entraînements de l’équipe navigante sont retardés.